Wspaniały tytuł: Nowy Opel Grandland zdobywa „Złotą Kierownicę 2024”

  • „Najlepszy samochód do 50 000 €”1: nowy, najwyższej klasy SUV Opla sięga po złoto
  • Seryjni zwycięzcy: 21 „motoryzacyjnych Oscarów” dla marki z logo Blitz zdobytych do tej pory

 

Rüsselsheim.  Nowy Opel Grandland, który wkrótce pojawi się w salonach dealerskich może już świętować swój pierwszy ważny sukces. Topowy SUV marki Opel zdobył w Niemczech „Złotą Kierownicę 2024”. Stylowy, dynamiczny, przestronny i zelektryfikowany – to mocne argumenty, które przekonały ekspertów , aby przyznać nowemu modelowi „made in Germany” tytuł „Najlepszego samochodu do 50 000 euro”. Wyróżnienie przyznawane przez magazyn „AUTO BILD i BILD am SONNTAG“ jest uznawane za jedno z najbardziej renomowanych w branży motoryzacyjnej. Prestiżowy tytuł zdobyty przez nowego Grandlanda w tym roku zwiększa łączną liczbę „Złotych Kierownic” Opla do 21.

„Nowy Opel Grandland już teraz przenosi mobilność przyszłości na drogi. Jest to pierwszy model Opla zbudowany na platformie BEV. Zapewnia to wzorowe zasięgi bez lokalnej emisji spalin w połączeniu z doskonałym komfortem. Taka mieszanka w połączeniu ze śmiałą i przejrzystą stylistyką Opla jest wyjątkowa. Cieszymy się, że prestiżowy magazyn „AUTO BILD i BILD am SONNTAG“ nagrodził ten innowacyjny model Złotą Kierownicą” – powiedział dyrektor generalny marki Opel Florian Huettl podczas ceremonii wręczenia nagród w berlińskim Axel Springer Haus.

„Opel Grandland przekonuje swoim charakterystycznym designem i nowoczesnym kokpitem. I pokazuje, jak ważne jest dziś zapewnienie klientom swobody wyboru układu napędowego. Niezależnie od tego, czy jest to hybryda, hybryda typu plug-in czy samochód w pełni elektryczny – każdy znajdzie odpowiedni dla siebie wariant” – powiedział Robin Hornig, redaktor naczelny „AUTO BILD”.

Opel wyraźnie pokazał, co oznacza „niemiecka energia” i jak marka wyobraża sobie przyszłość motoryzacji, prezentując samochód koncepcyjny Opel Experimental. Nowy Opel Grandland już teraz urzeczywistnia wiele wizjonerskich innowacji oferowanych przez samochód koncepcyjny Experimental. Najwyższej klasy SUV to pierwszy Opel wykorzystujący nową platformę STLA Medium zaprojektowaną specjalnie z myślą o modelach z napędem elektrycznym, oferując wiele przełomowych technologii, inteligentne wyposażenie i zrównoważone rozwiązania. Zawsze błyszczy dzięki panelowi przedniemu Vizor 3D, który  w zależności od wersji wyposażenia, dumnie prezentuje na samym środku podświetlane logo Blitz, a stale podświetlany napis „OPEL” z tyłu stanowi wyraźny znak rozpoznawczy.

W kokpicie, kierowca Grandlanda ma do dyspozycji dwa panoramiczne wyświetlacze. Wraz z opcjonalnym wyświetlaczem projekcyjnym Intelli-HUD (head-up display), pozwalają one kierowcy skupić się drodze i cieszyć się jazdą, unikając konieczności odrywania wzroku od drogi. Ponadto, tryb Pure ogranicza do minimum treść wyświetlaną na zestawie wskaźników podczas jazdy nocą lub przy dużej prędkości. Ergonomiczne fotele z indywidualnie regulowanymi podparciami bocznymi, posiadające atest  „Aktion Gesunder Rücken e.V.”  („kampanii na rzecz zdrowych pleców”, czyli niemieckiego stowarzyszenia promującego badania nad profilaktyką bólu pleców), również zapewniają wygodną, a przede wszystkim bardziej zrelaksowaną jazdę. Ergonomiczna, opatentowana funkcja Intelli-Seat jest już dostępna w standardzie we wszystkich przednich fotelach. Bezpieczeństwo i komfort zwiększają takie funkcje, jak adaptacyjne, nieoślepiające światła Intelli-Lux HD light składające się z aż ponad 50 000 elementów i praktyczny schowek Pixel Box. Wykonany z podświetlanego, półprzeźroczystego szkła posiada bezprzewodową ładowarkę do smartfona znajdującą się za szybą, dzięki czemu urządzenia można wygodnie ładować. Dzięki pojemności bagażnika sięgającej 1645 litrów, nowy Grandland ma mnóstwo przestrzeni ładunkowej.

Opel i „Złota Kierownica”: 21 zwycięzców z Rüsselsheim

Nowy Opel Grandland to najnowszy dumny laureat „Złotej Kierownicy” wśród modeli marki Opel. Nagroda, przyznawana od 1976 roku przez wydawnictwo Axel Springer, wydawcę magazynu „BILD am SONNTAG“ (od 2009 roku we współpracy z AUTO BILD) trafia do niemieckiego producenta samochodów po raz 21. Wszystko zaczęło się w 1978 r., dwa lata po inauguracji plebiscytu, kiedy to zwyciężył w nim Opel Senator A.

Pierwszym etapem wyłaniania laureatów „Złotej Kierownicy” jest głosowanie czytelników „AUTO BILD i BILD am SONNTAG”. Wybierają oni swoich trzech faworytów w każdej kategorii, którzy w ten sposób otrzymują nominację do finału. Następnie na torze DEKRA Lausitzring w Niemczech specjalistyczne jury złożone z dziennikarzy, kierowców wyścigowych i ekspertów w dziedzinie motoryzacji ocenia poszczególnych finalistów według kryteriów opartych na programie testowym „AUTO BILD”.

„Złota Kierownica” – Rok  Model
1978 Opel Senator A
1979 Opel Kadett D
1981 Opel Ascona C
1982 Opel Corsa A
1984 Opel Kadett E
1987 Opel Senator B
1990 Opel Calibra
1994 Opel Omega B
1995 Opel Vectra B
1999 Opel Zafira A
2002 Opel Vectra C
2005 Opel Zafira B
2009 Opel Astra J
2010 Opel Meriva B
2012 Opel Zafira Tourer
2015 Opel Astra K
2017 Opel Ampera-e
2020 Opel Corsa-e
2021 Opel Mokka-e
2022 Opel Astra L
2024 Opel Grandland

 

1978 – Opel Senator A: pierwsza „Złota Kierownica”

W 1978 roku marka z logo „Blitz” zdobyła pierwszą „Złotą Kierownicę” w swojej historii – za model Opel Senator. Samochód zaprezentowany na targach IAA we wrześniu 1977 roku był następcą kultowej serii Kapitän, Admiral i Diplomat oraz najbardziej ekskluzywnym Oplem do zakończenia jego produkcji w 1993 roku. W 1978 roku Senator był oferowany z trzema silnikami do wyboru: 2.8 o mocy 103 kW/140 KM, 3.0 o mocy 110 kW/150 KM oraz z flagową, również trzylitrową jednostką, rozwijającą moc 132 kW/180 KM).

1979 – Opel Kadett D: nagradzany mistrz przestronności

Rok później Opel znów znalazł się w czołówce plebiscytu. Kadett D z 1979 roku był pierwszym kompaktowym Oplem z przednim napędem i zdobywcą drugiej „Złotej Kierownicy” dla firmy. Dzięki poprzecznemu ustawieniu silnika i usunięciu elastycznego wału napędowego oferował pasażerom mnóstwo miejsca mimo kompaktowych wymiarów i nadwozia krótszego o 126 mm w porównaniu z poprzednikiem. W tej generacji Kadetta wprowadzono także nowe silniki z wałkiem rozrządu nad głowicą. Oprócz przestronnego kombi z bagażnikiem o pojemności 1425 litrów Opel oferował dwie wersje z nadwoziem typu fastback. W styczniu 1983 roku nadszedł czas na sportowego Kadetta GTE, który dzięki czterocylindrowemu silnikowi 1.8 o mocy 115 KM rozwijał prędkość 187 km/h).

1981 – Opel Ascona C: szczęście chodzi trójkami

W 1981 roku szczęście producentowi z Rüsselsheim przyniosła Ascona C. Był to pierwszy Opel klasy średniej z przednim napędem, oferowany z nadwoziem trójbryłowym lub kombi. Ascona C była sprzedawana z silnikami benzynowymi od 1,3 do 1,6 litra oraz dieslem o pojemności 1,6 litra.

1982 – Opel Corsa A: mały samochód, wielki sukces

Zaledwie 12 miesięcy później, w 1982 roku, zupełnie nowy model Opla przebojem zdobył kolejną „Złotą Kierownicę”. Tym razem wygrała Corsa A – pierwszy mały samochód Opla o bardzo zwartych proporcjach i długości zaledwie 3,62 metra. Miał wyraźnie zarysowane, poszerzone nadkola jak samochód rajdowy i wyjątkowo niski współczynnik oporu aerodynamicznego 0,36. Szczególnie wyróżniającą się wersją była Corsa GSi z silnikiem o mocy 72 kW/98 KM. W 1985 roku do popularnej pięciodrzwiowej wersji dołączył trzydrzwiowy hatchback i dwudrzwiowy sedan.

1984 – Opel Kadett E: kolejny zwycięzca z klasy kompaktowej

Pięć lat po zdobyciu pierwszej „Złotej Kierownicy” na prowadzenie znów wysunął się Kadett, a dokładnie jego nowa generacja wprowadzona do sprzedaży w 1984 roku. Drugi przednionapędowy Kadett, produkowany w latach 1984-1991, był absolutnym zwycięzcą, któremu nadano także tytuł „Samochodu Roku 1984”. Kadett tej generacji był również mistrzem aerodynamiki. Sportowa wersja GSi ze współczynnikiem oporu czołowego 0,30 wprawiła ekspertów w zdumienie. Nawet zwykły hatchback i sedan osiągały sensacyjną wartość 0,32.

1987 – Opel Senator B: mistrz płynnej jazdy

Opel Senator B powtórzył sukces swojego poprzednika. Nowy flagowy model, oparty na tylnonapędowym Oplu Omega, był oferowany głównie z silnikami sześciocylindrowymi, z wyróżniającą się kulturą pracy trzylitrową rzędową jednostką o mocy 115 kW/156 KM na czele. Pracowała ona tak płynnie, że nawet moneta ustawiona na sztorc w komorze silnika nie przewracała się pod wpływem wibracji. Później wprowadzono 4-zaworową wersję 6-cylindrowego silnika z systemem doładowania falowego Dual-Ram w kolektorze dolotowym, rozwijającą imponujące 150 kW/204 KM.

1990 – Opel Calibra: gwiazda sportu

W 1990 roku „Złotą Kierownicę” zdobył prawdziwy mistrz: oszałamiające coupé z rekordowo niskim współczynnikiem oporu aerodynamicznego wynoszącym 0,26! Calibra była dostępna z zapewniającymi wysokie osiągi silnikami o mocy od 85 kW/115 KM do 150 kW/204 KM. Flagowy Opel Calibra Turbo z napędem na wszystkie koła przyspieszał od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,8 sekundy. Ofertę uzupełniał silnik V6, rozwijający moc 125 kW/170 KM. Calibra V6 święciła triumfy w sporcie samochodowym – w 1996 roku wygrała międzynarodowe mistrzostwa samochodów turystycznych (ITC).

1994 – Opel Omega B: złoto dla dużego samochodu

Druga edycja Omegi wywarła szczególne wrażenie na jury. Dynamiczna sylwetka, mnóstwo miejsca w środku i nowe silniki V6 z aluminiowymi głowicami, rozwijające moc do 155 kW/210 KM, przypadły do gustu ekspertom. Nowy system poduszek powietrznych zapewniał wysoki poziom bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów. Kombi z przepastnym bagażnikiem było cenione zarówno przez rodziny, jak i rzemieślników, natomiast wersja z nadwoziem trójbryłowym sprawdzała się jako reprezentacyjny sedan dla biznesmenów.

1995 – Opel Vectra B: lustereczko, powiedz przecie…

Najbardziej przyciągającą wzrok cechą Opla Vectry były aerodynamicznie wyprofilowane lusterka boczne, łączące się w harmonijną całość z przodem samochodu – jury „Złotej Kierownicy” po prostu zachwyciło się tym rozwiązaniem. Vectra wygrała również dzięki nowym i oszczędnym silnikom benzynowym o pojemności od 1,6 do 2,6 litra i mocy od 55 kW (75 KM) do 125 kW (170 KM). W pozostałych kategoriach zadebiutowały silniki wysokoprężne o pojemności od 1,7 do 2,2 litra z bezpośrednim wtryskiem paliwa, które wyróżniały się wzorcowo niskim zużyciem paliwa.

1999 – Opel Zafira A: siedmiomiejscowy mistrz szybkich zmian

Kto go wymyślił? Opel! Tak jest, kompaktowy van, którego siedmiomiejscowe wnętrze można było błyskawicznie przekształcić w imponującej wielkości przestrzeń ładunkową (maksymalnie 1700 litrów) bez wymontowywania foteli, to efekt pracy projektantów z Rüsselsheim. Formuła nazwana Flex7 pomogła Zafirze w zdobyciu „Złotej Kierownicy” w 1999 roku. Dzięki pomysłowej koncepcji zbędne fotele znikały pod podłogą samochodu. Funkcjonalny i niezwykle przestronny samochód zaimponował także kompaktowymi wymiarami zewnętrznymi i znakomitą dynamiką jazdy.

2002 – Opel Vectra C: elektryczny postęp

Trzecia generacja Vectry obroniła tytuł zdobyty przez poprzednika i również została uhonorowana złotem. Nowy samochód klasy średniej zadebiutował na początku ery elektroniki. Poszczególne systemy pojazdu były połączone magistralą CAN (Controller Area Network), która zastąpiła klasyczne wiązki kablowe, a w układzie kierowniczym zastosowano elektryczno-hydrauliczne wspomaganie. Silniki benzynowe i wysokoprężne rozwijały moc od 74 kW (100 KM) do 206 kW (280 KM) z pojemnością od 1,6 do 3,2 litra. W 2004 roku Opel wyposażył Vectrę w system aktywnego zawieszenia IDS Plus ze stałą kontrolą amortyzacji (CDC), w którym charakterystyka amortyzatorów dostosowywała się do warunków jazdy.

2005 – Opel Zafira B: złota dwunastka

Druga generacja Zafiry wciąż wyznaczała standardy dzięki zmodernizowanej wersji systemu foteli Flex7 i – podobnie jak jej poprzedniczka – zdobyła „Złotą Kierownicę”. Co więcej, Zafira w wersji OPC okazała się też najszybszym minivanem na świecie: samochód z silnikiem o mocy 177 kW/240 KM okrążył Północną Pętlę toru Nürburgring w 8 minut i 54,38 sekundy. W ustanowieniu tego rekordowego wyniku pomogło 240 koni mechanicznych pod maską oraz podwozie zapewniające znakomite właściwości jezdne.

2009 – Opel Astra J: stylowa sztuka

W 2009 roku Astra J, arcydzieło projektantów, podążyła śladami cudownie przestronnego Kadetta D i mistrza aerodynamiki, Kadetta E, przynosząc marce Opel trzecią „Złotą Kierownicę” w klasie kompaktowej. Astra została zaprojektowana zgodnie z nową koncepcją stylistyczną Opla, opartą na „połączeniu artystycznej wrażliwości z niemiecką precyzją”. Ponadto Astra J była wyposażona w nowoczesne systemy wspomagające kierowcę, takie jak kamera Opel Eye i reflektory AFL+ z funkcją doświetlania zakrętów. Adaptacyjne zawieszenie FlexRide dopasowywało się do warunków jazdy, a kierowca i siedzący obok niego pasażer otrzymali fotele z certyfikatem AGR (niemieckiej Akcji na rzecz zdrowych pleców).

2010 – Opel Meriva B: inteligentny, kompaktowy

Meriva B, czyli młodsza siostra Zafiry, sięgnęła po złoto w 2012 roku, potwierdzając doświadczenie firmy Opel w segmencie minivanów. Na decyzję jurorów wpłynął funkcjonalny system składania tylnych foteli FlexSpace i innowacyjne rozwiązanie z drugą parą drzwi otwieraną przeciwnie do kierunku jazdy. System FlexDoors ułatwiał sadzanie dzieci na tylnych fotelach oraz wsiadanie i wysiadanie wysokim pasażerom. Dzięki downsizingowi i turbodoładowaniu silniki samochodu oferowały dobre osiągi przy niskim zużyciu paliwa. Moc jednostek napędowych wynosiła od 55 kW (75 KM) do 103 kW (140 KM).

2012 – Opel Zafira Tourer: salonka na kołach

Zafira Tourer, czyli bardziej luksusowa odmiana Zafiry, natychmiast zdobyła kolejną „Złotą Kierownicę”. Oprócz funkcjonalnego wnętrza samochód oferował imponujący komfort, panoramiczny szklany dach i takie innowacje, jak radarowy tempomat czy alarm przedkolizyjny.

2015 – Opel Astra K: skok jakościowy

Astra K oparta była na zupełnie nowej, lekkiej architekturze, napędzana wyłącznie najnowocześniejszymi silnikami i wyposażona w znakomite systemy łączności, np. z funkcjami integracji ze smartfonem. Astra kontynuowała także tradycję Opla w zakresie wprowadzania do segmentu kompaktowego rozwiązań oferowanych wcześniej tylko w samochodach wyższej klasy. Nagrodą za to była „Złota Kierownica 2015”.

2017 – Opel Ampera-e: elektryczny mistrz zasięgu

Opel Ampera‑e pozostawił konkurencję w tyle, oferując przyspieszenie godne samochodu sportowego i największy elektryczny zasięg w swoim segmencie. Jedno ładowanie litowo-jonowego akumulatora o pojemności 60 kWh wystarcza na pokonanie nawet 520 kilometrów (według NEDC). Opel Ampera-e równie imponująco zaprezentował się podczas testów w warunkach zbliżonych do profilu prędkości określonego w światowej zharmonizowanej procedurze badania pojazdów lekkich (WLTP2; skrócona procedura testowa): na podstawie tego testu inżynierowie oszacowali zasięg na poziomie 380 kilometrów w cyklu mieszanym WLTP2. Ampera-e przyspiesza od 0 do 50 km/h w zaledwie 3,2 sekundy. Ponadto mierząca 4,16 metra długości Ampera oferuje sporo miejsca dla pięciu osób oraz bagażnik o pojemności 381 litrów (1274 litry przy złożonych siedzeniach).

2020 – Opel Corsa-e: zelektryfikowany bestseller

Szóstą generację Corsy, najlepiej sprzedającego się małego samochodu zaoferowano także z napędem elektrycznym. Dzięki akumulatorowi o pojemności 50 kWh Corsa‑e może przejechać do 353 kilometrów na jednym ładowaniu (wg cyklu WLTP2), więc doskonale sprawdza się jako samochód na co dzień. Pięciomiejscowa Corsa-e już w podstawowej wersji jest wyposażona w liczne i zaawansowane systemy wspomagające kierowcę.

2021 – Opel Mokka-e: śmiały, prosty, niekonwencjonalny i bezemisyjny

Po Oplu Corsie‑e w kolejnej edycji plebiscytu „Złota Kierownica” zwyciężył3 nowy Opel Mokka‑e. Ten śmiały i prosty SUV wzbudza podziw między innymi nowym pasem przednim marki Opel Vizor oraz w pełni cyfrowym kokpitem Pure Panel. Ponadto w pełni elektryczna Mokka‑e może przejechać bezemisyjnie do 338 kilometrów (wg cyklu WLTP2) na jedynym ładowaniu.

2022 – Opel Astra L: stylistyczna deklaracja i futurystyczna technologia

Opel Astra jest bohaterem podwójnego hat tricka w plebiscycie „Złota Kierownica 20224”. Ta generacja Astry to trzeci model Opla zdobywający tę prestiżową nagrodę. Jednocześnie Opel otrzymał ją już trzeci rok z rzędu. Stylistyka Astry i Astry Sports Tourer jest śmiała i prosta, od przedniego pasa Opel Vizor po w pełni cyfrowy Pure Panel w kokpicie. Najnowsze technologie zwiększają bezpieczeństwo i przyjemność z jazdy. Ponadto zespoły napędowe Astry nowej generacji odpowiadają na wyzwania, jakie niesie przyszłość. Bestsellerowy kompakt marki Opel jest dostępny w wielu zelektryfikowanych wersjach – jako hybryda plug‑in lub hybryda z technologią 48V, a także wersja w pełni elektryczna.

2024 – Nowy Opel Grandland: zelektryfikowany topowy SUV z innowacyjnymi technologiami

Po Astrze w najnowszej edycji plebiscytu „Złota Kierownica” zwyciężył nowy Opel Grandland – topowy SUV, który już teraz wprowadza w życie wiele wizjonerskich pomysłów i jest pierwszym Oplem opartym na platformie STLA Medium zoptymalizowanej specjalnie pod budowę aut elektrycznych. Nowość, którą już teraz można zamawiać, jest zelektryfikowana w każdym wariancie, a dzięki nowej architekturze będzie oferować akumulator o pojemności 97 kWh i lokalnie bezemisyjny zasięg do około 700 kilometrów (WLTP5). Ponadto jest to pierwszy Opel z pasem przednim 3D Vizor, podświetlanym logo Opel z przodu i stale podświetlanym napisem „OPEL” z tyłu samochodu. Funkcje bezpieczeństwa i komfortu, takie jak adaptacyjne oświetlenie Intelli-Lux HD składające się z aż ponad 50 000 elementów oraz praktyczny Pixel Box w konsoli środkowej i dostępne w standardzie fotele Intelli-Seats, z wgłębieniem biegnącym przez środek siedziska, wynoszą go na wyższy poziom.

Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli, akcesoriów oraz usług może ulec zmianie. Niektóre modele, elementy wyposażenia, akcesoria oraz usługi i funkcje mogą być dostępne i działać tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.

 


[1] „AUTO BILD” edycja 46/2024 i „BILD am SONNTAG” edycja 45/2024, kategoria „Najlepszy samochód do 50 000 euro”.

[2] Zasięg ustalono zgodnie z procedurą testową WLTP (rozporządzenie (WE) nr 715/2007, rozporządzenie (UE) nr 2017/1151). Rzeczywisty zasięg może się różnić w zależności od codziennych warunków i czynników takich jak indywidualny styl jazdy, charakterystyka trasy, temperatura zewnętrzna, a także korzystanie z ogrzewania i klimatyzacji oraz funkcji wstępnego rozgrzewania.

[3] „AUTO BILD” nr 45/2021 i „BILD am SONNTAG” nr 46/2021; kategoria „najlepszy samochód do 25 000 euro”.

[4] „AUTO BILD” nr 45/2022 i „BILD am SONNTAG” nr 46/2022, kategoria „najlepszy samochód do 50 000 euro”.

[5] Zasięg ustalono zgodnie z procedurą testową WLTP (rozporządzenie (WE) nr 715/2007, rozporządzenie (UE) nr 2017/1151). Rzeczywisty zasięg może się różnić w zależności od codziennych warunków i czynników takich jak indywidualny styl jazdy, charakterystyka trasy, temperatura zewnętrzna, a także korzystanie z ogrzewania i klimatyzacji oraz funkcji wstępnego rozgrzewania. Wartości wstępne, samochód jeszcze niedostępny.

Źródło: Opel Media. https://www.media.stellantis.com/pl-pl/opel/press/wspanialy-tytul-nowy-opel-grandland-zdobywa-zlota-kierownice-2024