- Opel Insignia GSi z nowym najmocniejszym zespołem napędowym oraz napędem na wszystkie koła Twinster
- Zamówienia na nową Insignię Grand Sport i Sports Tourer będzie można składać od lutego
- Silniki nowej generacji zużywające do 18 procent mniej paliwa
- System odłączania cylindrów, zawieszenie FlexRide i wlot powietrza z pełną aktywną żaluzją
- Nowe reflektory pikselowe IntelliLux LED® i najnowocześniejsze systemy wspomagające kierowcę
Światowa premiera nowego Opla Insignii odbędzie się na Salonie Motoryzacyjnym w Brukseli (9–19 stycznia). W Polsce zamówienia na samochód będą przyjmowane już od lutego. Po raz pierwszy, obok limuzyny Grand Sport i kombi Sports Tourer, w Brukseli pokazana zostanie także sportowa odmiana GSi o porywającej stylistyce. Przypominające kły pionowe wloty z przodu oraz dynamiczny przedni spojler sprawiają, że nie sposób pomylić jej z żadnym innym modelem. Insignia GSi debiutuje w nowym roku z nowym 2‑litrowym turbodoładowanym silnikiem benzynowym o mocy 169 kW (230 KM) i nową 9‑biegową automatyczną przekładnią, a także elektryczno-hydraulicznym układem wspomagania hamulców, mechatronicznym zawieszeniem FlexRide oraz napędem na cztery koła Twinster z wektorowaniem momentu obrotowego (zużycie paliwa w wersji limuzyna wg NEDC[1]: 8,9 l/100 km w cyklu miejskim, 5,8 l/100 km poza miastem, 6,9 l/100 km w cyklu mieszanym przy emisji CO2 161 g/km; zużycie paliwa wg WLTP[2]: 8,5–8,3 l/100 km w cyklu mieszanym; 198–193 g/km CO2).
Zużycie paliwa niższe nawet o 18 procent: nowy Opel Insignia w szczytowej formie
Flagowy model niemieckiej marki z tradycjami debiutuje z nowo opracowanymi, wyjątkowo oszczędnymi silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi. Do obniżenia zużycia paliwa i poprawy komfortu przyczyniają się także nowe skrzynie biegów o zmniejszonym tarciu wewnętrznym. Nabywcy Insignii mają do wyboru sześciobiegową skrzynię manualną, szczególnie oszczędną przekładnię bezstopniową oraz 8‑ lub 9‑biegowe automaty. Nowa Insignia charakteryzuje się jeszcze lepszymi parametrami aerodynamicznymi dzięki pełnej aktywnej żaluzji przedniego wlotu powietrza. W porównaniu z poprzednią wersją modelu zużycie paliwa w cyklu NEDC jest niższe nawet o 18 procent, a najniższa emisja CO2 to zaledwie około 100 g/km. Nowa Insignia należy więc do najbardziej oszczędnych pod względem zużycia paliwa samochodów w swoim segmencie.
Projektanci Opla zadbali także o jeszcze wyższą jakość wnętrza samochodu. Ergonomiczne fotele z certyfikatem AGR, oferujące wiele komfortowych funkcji, są teraz dostępne z różnymi wersjami tapicerki z tkaniny, skóry i alcantary. Dla ceniących komfort i klasyczną estetykę doskonałym wyborem będą wersje wyposażenia Elegance i Ultimate. Nowe fascynujące wersje Insignia GS Line i GSi przygotowano z myślą o entuzjastach dynamicznej jazdy.
Dostępne są także najnowocześniejsze systemy podnoszące bezpieczeństwo i wspomagające kierowcę, w tym w nowe reflektory pikselowe IntelliLux LED®. Teraz składają się one łącznie z 168 segmentów LED — po 84 z każdej strony! Niezwykle wąskie reflektory zapewniają najlepszą widoczność i reagują jeszcze szybciej i precyzyjniej, bez oślepiania kierowców w pojazdach poprzedzających i nadjeżdżających z przeciwka.
„Jesteśmy dumni z naszego nowego flagowego modelu. Insignia wygląda fantastycznie, została wyposażona w najlepsze w swojej klasie rozwiązania techniczne, takie jak reflektory pikselowe IntelliLux LED®, oszczędne silniki benzynowe i wysokoprężne, adaptacyjne zawieszenie FlexRide oraz znakomite i komfortowe fotele. Najwyższą wersją modelu znów jest GSi, zapewniająca wrażenia z jazdy na miarę prawdziwego sportowego samochodu” — powiedział dyrektor generalny firmy Opel, Michael Lohscheller.
Doskonała przyczepność i zwrotność dla maksymalnej przyjemności za kierownicą
Nowy Opel Insignia GSi to samochód dla klientów oczekujących czegoś naprawdę wyjątkowego. Sportowy napęd na cztery koła z wektorowaniem momentu obrotowego jest unikatowy w tym segmencie. W trybie AWD dwa sprzęgła zastępują konwencjonalny mechanizm różnicowy na tylnej osi i przekazują na każde koło dokładnie tyle mocy, ile potrzeba w danych warunkach jazdy. Dzięki tej technologii nowy Opel Insignia GSi jest zwrotniejszy na zakrętach, oferuje doskonałe właściwości jezdne na łukach drogi i wyróżnia się znakomitą przyczepnością. Nową dziewięciobiegową automatyczną przekładnią można sterować za pomocą manetek przy kierownicy, co zachęca do jeszcze aktywniejszego stylu jazdy.
Opel Insignia GSi otrzymał ostatnie szlify na legendarnej „Północnej Pętli” toru Nürburgring. Dynamicznie zestrojone podwozie zapewnia ekstremalnie skuteczne trzymanie się nawierzchni. Udoskonalono potężne czterotłoczkowe hamulce Brembo (z czerwonymi zaciskami) oraz charakterystyki układu kierowniczego.
Insignia z elektryczno-hydraulicznym układem wspomagania hamulców już dziś stanowi platformę dla przyszłej technologii umożliwiającej zautomatyzowaną jazdę. Zintegrowany system „eBoost” jest częścią koncepcji elektrycznego sterowania hamulcami („brake by wire”), eliminującej konieczność stosowania osobnych modułów ABS/ESP, przewodów podciśnieniowych, pomp hamulcowych itp. Wytwarzanie podciśnienia na potrzeby układu hamulcowego przez silnik elektryczny odciąża silnik spalinowy, co przekłada się na obniżenie zużycia paliwa. Zwiększanie ciśnienia w układzie następuje szybciej, a hamulce mają lepszą charakterystykę. Przy aktywacji ABS układ z „eBoost” działa ciszej niż konwencjonalny układ hamulcowy.
W montowanym standardowo w Insignii GSi mechatronicznym zawieszeniu FlexRide dostosowanie charakterystyki amortyzatorów i układu kierowniczego zajmuje ułamki sekund. Ponadto FlexRide zmienia charakterystykę pedału przyspieszenia oraz punkty zmiany przełożeń w dziewięciostopniowej automatycznej skrzyni biegów. Kierowca ma do wyboru kilka trybów jazdy: „Standard”, „Tour”, “Sport” oraz „Competition” (dostępny wyłącznie w GSi).
Nowe silniki i skrzynie biegów: oszczędne, ale dynamiczne
Wprowadzając nową Insignię, firma Opel uprościła, a jednocześnie uatrakcyjniła ofertę dla klientów. Wcześniej w modelu montowano silniki benzynowe i wysokoprężne należące do trzech różnych rodzin. Teraz wszystkie trzy- i czterocylindrowe jednostki należą do tej samej nowej generacji. Silnik benzynowy 1.4 o mocy 107 kW (145 KM) oraz diesel 1.5 o mocy 90 kW (122 KM) stanowią podstawę oferty (zob. dane o zużyciu paliwa w tabeli).
Trzycylindrowy silnik, stosowany również w nowej Astrze, jest nawet o 50 kilogramów lżejszy od swojego odpowiednika w poprzednim modelu. Mocniejsze Insignie mogą być wyposażone w czterocylindrowy silnik diesla 2.0 (ta jednostka będzie wprowadzona nieco później w bieżącym roku) lub w silniki benzynowe 2.0 o mocy 147 kW (200 KM) oraz 169 kW (230 KM) w przypadku wersji GSi. Dwulitrowe silniki benzynowe będą pierwszymi jednostkami napędowymi w Oplu z funkcją odłączania cylindrów. Gdy zapotrzebowanie na moc jest mniejsze, układ sterowania rozrządem odłącza dwa cylindry, a silnik zużywa wówczas mniej paliwa.
Pełna aktywna żaluzja w nowej Insignii jeszcze skuteczniej wpływa na obniżenie zużycia paliwa, zamykając zarówno górną, jak i dolną część osłony chłodnicy. Inteligentny mechanizm steruje otwieraniem i zamykaniem dolnego i górnego wlotu powietrza, umożliwiając bardzo oszczędną jazdę w zróżnicowanych warunkach występujących w rzeczywistej eksploatacji, z uwzględnieniem czynników termicznych, elektrycznych i aerodynamicznych. Pełna żaluzja przednich wlotów powietrza przynosi korzyści także w aspekcie termicznym, ponieważ spowalnia ochładzanie się komory silnika po jego wyłączeniu lub przyspiesza rozgrzewanie się silnika po zimnym rozruchu — co, zwłaszcza zimą, zapewnia duże oszczędności w zakresie zużycia paliwa i skraca czas do uzyskania komfortu cieplnego w kabinie.
Reflektory pikselowe IntelliLux LED®: precyzja 168 segmentów LED
W nowym Oplu Insignii montowane są wyłącznie w pełni diodowe systemy oświetlenia, od wysoce efektywnych energetycznie reflektorów LED po nowe adaptacyjne reflektory pikselowe IntelliLux LED®, liczące łącznie 168 elementów zamiast dotychczasowych 32. Wiązka świateł drogowych jest korygowana płynnie w ułamkach sekund przez dwa moduły sterujące — jeden z nich jest podłączony do przedniej kamery, a drugi znajduje się w reflektorze. Duża liczba reagujących na każdy sygnał elementów LED umożliwia płynną adaptację snopa światła. Oświetlony obszar jest większy niż dotychczas, a pojazdy poprzedzające lub nadjeżdżające z przeciwka są z niego precyzyjniej „wycinane”. Dzięki temu widoczność jest optymalna w każdej sytuacji, bez oślepiania innych użytkowników drogi.
W najnowszej wersji reflektorów IntelliLux LED® Opel udoskonalił tryb autostradowy. Na zakrętach w lewo reflektory oświetlają więcej przestrzeni po lewej stronie, aby kierowca mógł łatwiej zauważyć przydrożne oznakowanie. Na zakrętach w prawo wiązka światła sięgająca dalej w tym samym kierunku nie oślepia kierowców nadjeżdżających z przeciwka. Poszczególne funkcje świateł ułatwiają pokonywanie zakrętów, jazdę przy złej pogodzie, w obszarze zabudowanym i poza nim oraz na autostradzie. Zoptymalizowano także sposób działania świateł w czasie manewrowania na parkingu.
Najnowocześniejsze opcje łączności i systemy wspomagające kierowcę
Jak przystało na model flagowy, Insignia jest wyposażona w pełen zestaw systemów wspomagających kierowcę oraz systemy multimedialne w różnych wariantach. Nowa cyfrowa kamera cofania poprawia widoczność do tyłu. Bezpieczeństwo przy cofaniu na parkingu może zwiększyć także opcjonalny system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu. Dodatkową pomoc kierowcy zapewniają między innymi system ostrzegania przed najechaniem na pojazd poprzedzający z funkcjami hamowania awaryjnego i wykrywania pieszych, asystent pasa ruchu, system monitorowania martwego pola, adaptacyjny tempomat z funkcją hamowania awaryjnego, rozpoznawanie znaków drogowych, zaawansowany asystent parkowania i wyświetlacz projekcyjny. Adaptacyjny tempomat utrzymuje odstęp od pojazdu poprzedzającego, sterując hamowaniem i przyspieszaniem. W Insignii z automatyczną skrzynią biegów system wykorzystujący radar może całkowicie zahamować samochód i wznowić jazdę zgodnie z tempem poruszania się pojazdu poprzedzającego w korku ulicznym.
Systemy multimedialne kompatybilne z Apple CarPlay i Android Auto są dostępne w wersjach Multimedia, Multimedia Navi oraz Multimedia Navi Pro. Najwyższa wersja systemu oferuje liczne usługi nawigacji opartej na połączeniu z Internetem, takie jak m.in. bieżące informacje o utrudnieniach na drodze oraz „Navigation online”, czyli rozwiązanie pozwalające szybciej wykryć i ominąć miejsca, w których ruch jest spowolniony. Ładowarka indukcyjna umożliwia bezprzewodowe ładowanie kompatybilnych smartfonów. W przypadku zadziałania napinaczy pasów bezpieczeństwa lub poduszek powietrznych samochód wyposażony w mo
duł e‑Call automatycznie nawiązuje połączenie ze służbami ratowniczymi. Pomoc można także błyskawicznie wezwać, naciskając czerwony przycisk.
Źródło: Informacja Prasowa Opel.
You may also like
-
Wspaniały tytuł: Nowy Opel Grandland zdobywa „Złotą Kierownicę 2024”
-
Opel Astra i Astra Sports Tourer: kompletna oferta jednostek napędowych
-
Nowy Opel Astra: niezawodny, elektryczny i wydajny – Astra 6 oficjalnie pokazana.
-
W pełni elektryczna Corsa-e: teraz w specjalnej wersji Color Edition
-
Nowy Opel Grandland X jako hybryda plug-in z przednim napędem