Wymiary: niezwykle kompaktowe. Silnik: bardzo oszczędny. Nazwa: po prostu KARL, Opel KARL. Światowa premiera tego pięciodrzwiowego samochodu będzie miała miejsce na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym w Genewie (5–15 marca).
Nowy model Opla może być wyposażony w wyróżniające go, w segmencie najmniejszych samochodów, liczne rozwiązania techniczne podnoszące bezpieczeństwo i komfort. Opel KARL mierzący zaledwie 3,68 m długości i 1,48 m wysokości stanowi perfekcyjne połączenie przestronnego wnętrza z kompaktowymi wymiarami zewnętrznymi. Samochód jest napędzany trzycylindrowym silnikiem benzynowym najnowszej generacji o pojemności jednego litra, emitującym 99 gramów CO2 na kilometr.
„KARL to atrakcyjny podstawowy model w ofercie firmy Opel, uzupełniający trio małych samochodów, do którego należy także ADAM w różnych odmianach i nowa Corsa”, mówi dr Karl-Thomas Neumann, dyrektor generalny firmy Opel Group. „To idealna propozycja dla klientów zwracających uwagę na cenę i oczekujących połączenia codziennej funkcjonalności, komfortu, ekonomiki eksploatacji i nowoczesnych technologii”.
Oszczędna eksploatacja: nowy trzycylindrowy silnik 1.0 ECOTEC
Nabywcy KARLa mają do wyboru trzy poziomy wyposażenia: Essentia, Enjoy i Cosmo. Dostępnych jest 10 kolorów nadwozia, od fiołkowego „Night Violet” do zielonego „Kiwi Green”. Świetny wygląd to nie jedyny atut nowego modelu z Rüsselsheim. Po bliższym poznaniu ujawnia on jeszcze więcej zalet. Pod maską pracuje zespół napędowy najnowszej generacji. Skonstruowany przez firmę Opel nowy silnik 1.0 ECOTEC o mocy 55 kW/75 KM. Jest to wykonana w całości z aluminium trzycylindrowa jednostka benzynowa wyróżniająca się wysoką kulturą pracy i niskim zużyciem paliwa. Napęd jest przenoszony za pośrednictwem precyzyjnej pięciobiegowej przekładni manualnej. Podwozie i układ kierowniczy KARLa opracowano z myślą o wysokim poziomie bezpieczeństwa i komfortu oraz bardzo dobrych osiągach i maksymalnej przyjemności z jazdy. Najbardziej imponującą cechą modelu jest jednak to, że KARL z pakietem ecoFlex, obejmującym poprawiający własności aerodynamiczne spojler przedni i spojler dachowy, emituje tylko 99 gramów CO2 na kilometr. Spojlery przyczyniają się też do obniżenia zużycia paliwa do 4,3 litra na 100 kilometrów. W skład pakietu ecoFlex wchodzą także inne elementy, w tym specjalne opony o niskich oporach toczenia.
Rozstaw kół 1410 mm (z przodu) i 1416 mm (z tyłu) wraz z dużym rozstawem osi wynoszącym 2385 mm zapewniają wysoki komfort jazdy. Pięciodrzwiowy KARL jest bardzo lekki (939 kg), a przy tym oferuje sporo miejsca w środku. Asymetrycznie dzielona (40:60) i składana tylna kanapa (opcja w wersji Enjoy, standard w Cosmo) pozwala znacznie powiększyć przestrzeń bagażową. Po złożeniu tylnych siedzeń pojemność bagażnika KARLa do dachu wynosi blisko 1000 litrów.
Inteligentni pomocnicy
KARL jest wyposażony w liczne funkcje poprawiające bezpieczeństwo i komfort, zwykle niedostępne w samochodach z tej kategorii cenowej. Oprócz standardowego systemu ułatwiającego ruszanie na wzniesieniu, który zapobiega stoczeniu się pojazdu z pochyłości przy ruszaniu z miejsca, bezpieczeństwo zwiększa także system ostrzegania przed niesygnalizowaną zmianą pasa ruchu zintegrowany z przednią kamerą. System ostrzega kierowcę o niezamierzonym opuszczeniu pasa ruchu za pomocą sygnału akustycznego i migającej żółtej ikony na panelu wskaźników.
KARL wyposażony jest również w przycisk uruchamiający tryb City (od wersji Enjoy) znany już z ADAMa i Corsy. Funkcja ta zwiększa siłę wspomagania, znacznie ułatwiając manewrowanie w ruchu miejskim. Z kolei opcjonalny asystent parkowania emituje sygnał ostrzegający przed przeszkodami w trakcie cofania. Tempomat z ogranicznikiem prędkości (w standardzie od wersji Enjoy) dba o to, aby kierowca nie przekroczył dozwolonej prędkości, co jest niezwykle przydatne w ruchu miejskim i w strefie zamieszkania, gdzie obowiązuje ograniczenie do 30 km/h. Światła przeciwmgielne zapewniają lepsze oświetlenie w niekorzystnych warunkach pogodowych, natomiast funkcja doświetlania zakrętów poprawia bezpieczeństwo kierowcy (oraz innych uczestników ruchu) podczas pokonywania zakrętów. Pakiet Enjoy Plus obejmuje światła przeciwmgielne i system ostrzegania przed niesygnalizowaną zmianą pasa ruchu, 15-calowe stylizowane obręcze kół oraz asymetrycznie dzieloną (40:60) i składaną tylną kanapę. Pakiet ten (z 15-calowymi obręczami kół ze stopów lekkich) jest standardową częścią wyposażenia wersji Cosmo.
Lista funkcji i rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo i komfort oraz wspomagających kierowcę dostępnych w modelu KARL jest niezwykle długa. Pakiet zimowy obejmujący podgrzewane przednie fotele i podgrzewaną kierownicę pokrytą skórą zapewnia przyjemne ciepło o tej porze roku.
KARL w wersji Cosmo jest wyposażony w radioodbiornik R300 BT z sześcioma głośnikami, gniazdem Aux-in i portami USB oraz modułem Bluetooth umożliwiającym korzystanie z telefonu w trybie głośnomówiącym i strumieniową transmisję dźwięku. Tradycyjnemu radiu może towarzyszyć tuner DAB+ (Digital Audio Broadcasting) oferujący znacznie większy wybór stacji radiowych i wyższą jakość dźwięku.
Najmniejszy Opel, który uzupełnia ofertę marki w segmencie małych samochodów, jest więc zarazem doskonale praktyczny i praktycznie doskonały – a to wszystko w przystępnej cenie.
Specyfikacja techniczna w niniejszym tekście dotyczy rynku niemieckiego. Oferta na rynek polski zostanie ogłoszona w późniejszym terminie.
You may also like
-
Wspaniały tytuł: Nowy Opel Grandland zdobywa „Złotą Kierownicę 2024”
-
Opel Astra i Astra Sports Tourer: kompletna oferta jednostek napędowych
-
Nowy Opel Astra: niezawodny, elektryczny i wydajny – Astra 6 oficjalnie pokazana.
-
W pełni elektryczna Corsa-e: teraz w specjalnej wersji Color Edition
-
Szybki model flagowy: Opel Insignia GSi debiutuje na Salonie Motoryzacyjnym w Brukseli