Opel – ponad 100 letnia historia motoryzacji


OPEL – ponad 100 letnia historia motoryzacji

Wybierając samochód marki Opel możemy być dumni z ponad 100 letniej tradycji. Opel KapitanWszystko zaczęło się w 1899 kiedy to Adam Opel, konstruktor i wynalazca, rozpoczął produkcję automobili na licencji francuskiego producenta Darracq’a. Trzy lata później pojawia się pierwszy całkowicie niezależny samochód marki Opel. Szybki, dynamiczny rozwój firmy spowodował znaczący wzrost pozycji na rynku międzynarodowym. W roku 1924 istnieje już sieć około 6500 autoryzowanych dilerów, którzy oferują swoim klientom autoryzowane prace serwisowe. Ciągła modernizacja infrastruktury i linii montażowych pozwala obniżyć ceny produkowanych modeli, co bezpośrednio przekłada się na zajęcie pierwszego miejsca w kategorii największych niemieckich wytwórców samochodów. Wielki sukces odnoszą modele 80 oraz Laubrosch. Rok 1929 jest rokiem przejęcia firmy Adam Opel AG przez korporację General Motors oraz podjęcia decyzji o całkowitym ukierunkowaniu na produkcję samochodów, która w 1935 roku sięga już 10000 pojazdów. Powstają takie modele jak Olympia, Kadett, Kapitan, wojna przyczynia się do skoncentrowania uwagi na samochodach ciężarowych „Blitz” oraz zaspokojeniu potrzeb niemieckiego przemysłu zbrojeniowego. Okres powojenny jest czasem ponownego odbudowywania pozycji rynkowej, powstają nowe fabryki, a takie modele jak Kadett, Astra zyskują uznanie i sympatię na całym świecie.

Ważne daty i wydarzenia – po roku 1945

1945 – Linie produkcyjne Kadetta rozmontowane przez Związek Radziecki.

1946 – Produkcja pierwszego po wojnie pojazdu Opla – 1,5 tonowej ciężarówki Blitz.

1947 – Wznowienie produkcji modelu Olympia.

1948 – Przedwojenny Kapitän ponownie wprowadzony do produkcji z niewielkimi zmianami.

1950 – Fabryka w Rüsselsheim całkowicie odbudowana.

1951 – Nie ma potrzeby docierać nowych silników Opla ponieważ są one docierane i oliwione przed opuszczeniem fabryki. Opel jest pierwszym producentem samochodów z własnym torem próbnym.

1953 – Pierwszy Opel z nadwoziem pontonowym – Olympia Rekord. Po raz kolejny, roczna produkcja przekracza 100 000 samochodów.

1956 – Wyprodukowano dwu-milionowego Opla (Kapitän). Otwarcie nowej fabryki nadwozi K-40. Wydajność zostaje podwojona.

1957 – Prezentacja nowej Olympii Rekord P1 z panoramiczną przednią szybą na Międzynarodowych Targach Samochodowych we Frankfurcie. Sprzedaż 848 000 sztuk w ciągu trzech lat.

1962 – Setna rocznica firmy Opel. Otwarcie zakładów w Bochum produkujących nowego Kadetta A.

1964 – Prezentacja modeli Kapitän, Admiral oraz Diplomat A.

1966 – Wyprodukowanie milionowego Kadetta. Otwarcie toru próbnego Dudenhofen. Otwarcie fabryki Kaiserslautern produkującej podwozia i komponenty syntetyczne.

1967 – Prezentacja modelu Commodore A.

1968 – Prezentacja dwu-osobowego modelu GT coupé z chowanymi reflektorami.

1969 – Druga generacja modeli Kapitän, Admiral i Diplomat z nowym nadwoziem oraz tylną osią de Dion.

1970 – Wprowadzenie nowych między-klasowych modeli Manta A i Ascona A.

1971 – 6 września, 10-milionowy Opel zjeżdża z linii.

1972 – Prezentacja nowych modeli Rekord D i Commodore B.

1975 – Prezentacja Ascony B i Manty B.

1977 – Prezentacja nowych modeli Rekord E, Monza A i Senator A na Międzynarodowych Targach Samochodowych we Frankfurcie.

1979 – Nowy Kadet D jest pierwszym samochodem Opla z napędem na przednie koła, silnikiem z górnym wałkiem rozrządu, oraz z głowicą cylindra z przepływem krzyżowym wykonaną z lekkiego stopu.

1981 – Próbny model areodynamiczny „Tech 1” ze współczynnikiem oporu 0,235 zaprezentowany podczas Międzynarodowych Targów Samochodowych we Frankfurcie. Model ten był poprzednikiem Kadetta E. Zakończenie budowy nowych zakładów lakierniczych kosztem 500 milionów marek. Systemy paliwowe odporne na metanol we wszystkich modelach.

1982 – Rozpoczęcie produkcji modelu Opel Corsa w nowych zakładach w Saragossie.

1983 – 25 maja, 20-milionowy samochód zjeżdża z linii produkcyjnej. Bezazbestowe okładziny sprzęgła stają się standardowym wyposażeniem.

1984 – Wprowadzenie nowego Kadetta E. Model GSi o współczynniku oporu 0,30 ma najlepsze w świecie parametry aerodynamiczne w swojej klasie. Międzynarodowe jury dziennikarzy branży samochodowej nadaje Kadettowi tytuł „Samochodu Roku 1985”. Senator jest pierwszym na świecie samochodem z silnikiem diesla z doładowaniem i zaworem ciśnieniowym.

Do listopada, zakłady w Saragossie wyprodukowały pół miliona modeli Corsy.

1985 – Opel jest pierwszym producentem w Niemczech, który oferuje całą gamę modeli z katalizatorem spalin. Rekordowa sprzedaż w Europie. Produkcja ponad 1,3 miliona samochodów.

1986 – Wprowadzenie zupełnie nowej Omegi z szerokim wachlarzem silników benzynowych i diesla o niskiej emisji spalin.

1987 – Adam Opel AG obchodzi 125 rocznicę. Firma jest drugim najstarszym producentem samochodów w Niemczech (po Daimler-Benz). Nowoczesna lakiernia w Bochum, wybudowana kosztem 300 milionów DM, ustanawia nowe, światowe standardy dzięki zastosowaniu farb rozpuszczalnych w wodzie.

1988 – Opel wprowadza nową Vectrę, nowoczesny model w wersjach notchback i hatchback. Najważniejsze parametry techniczne to współczynnik oporu powietrza 0,29, silniki o niskiej emisji spalin, przestronne wnętrze oraz napęd na cztery koła trzeciej generacji. Model Vectra rozpoczyna zawrotną karierę szczycąc się sprzedażą i zamówieniami na ponad 100 tysięcy jednostek już w dwa miesiące po wprowadzeniu na rynek.

1989 – W lutym, 25-milionowy Opel, Omega Caravan, zjeżdża z linii produkcyjnej zakładów w Rüsselsheim. W kwietniu, firma staje się pierwszym producentem samochodów na rynku niemieckim, który oferuje katalizatory spalin o zamkniętym obiegu jako standardowe wyposażenie wszystkich samochodów z silnikami benzynowymi. W październiku, 10-milionowy Kadett, wersja kombi, opuszcza linię produkcyjną w Bochum.

1990 – Prezentacja nowej sportowej Calibry coupé w czerwcu. W 6 miesięcy po prezentacji, sprzedano 20 tysięcy sztuk tego samochodu w Europie.

1990 – Ogłoszenie planów budowy nowego zakładu w Eisenach o wydajności 150 tysięcy samochodów rocznie.

1991 – Podczas corocznej konferencji prasowej, Opel ogłasza rekordowe wyniki produkcji, przychody i zyski o wysokości ponad 1,3 miliarda DM w roku 1990. Uroczystość wmurowania kamienia węgielnego w Eisenach odbywa się w lutym. Astra wprowadzona jest na rynek w październiku. Astra posiada szereg zintegrowanych systemów bezpieczeństwa jako wyposażenie standardowe, a zamówienia i dostawy tego modelu przekraczają 200 tysięcy sztuk na terenie całej Europy.

1992 – Wprowadzając nowe modele rekreacyjne Frontera i Monterey, Opel natychmiast staje się liderem w tym segmencie rynku. Pierwszy silnik Opla V6, dla modelu Vectra, ma światową premierę podczas Paryskich Targów Samochodowych w październiku. 23 września, w obecności ponad 2 000 gości, Kanclerz Helmut Kohl oficjalnie otwiera nowe zakłady w Eisenach.

1993 – Auto Bild, największy tygodnik motoryzacyjny, przyznaje Oplowi nagrodę „Złotego Klucza” za najlepsze stacje obsługi w kraju.

1994 – 30 milionowy Opel (Omega MV6) zostaje wyprodukowany w Rüsseslheim. Uroczyste otwarcie nowego zakładu montażowego samochodów Opel Astra w Warszawie.

1996 – GM Corporation i Adam Opel AG podpisują porozumienie z Polskim Rządem na budowę nowoczesnej modułowej fabryki samochodów w Gliwicach.

1997 – Astra pierwszej generacji najpopularniejszym samochodem Opla wszechczasów. Od rozpoczęcia jej produkcji w 1991 roku, z linii montażowych zjechało ponad 3,8 miliona tych samochodów. Opel osiągnął nowy rekord, produkując w Europie 1 834 000 sztuk samochodów i utrzymał szósty rok z rzędu pozycję lidera w Europie Zachodniej osiągając 11,6% udział w rynku.

1998 – Nowa fabryka układów napędowych zostanie wybudowana na Węgrzech. 29 października następuje uroczyste otwarcie Zakładu Opel Polska w Gliwicach.

 

{loadposition NC}