Klimatyzacja przed podróżą. Czyli jak to ugryźć?
Zimową porą wielu kierowców zapomina o istnieniu klimatyzacji, która ostatni raz uruchamiana była jeszcze latem lub na początku jesieni. Pora sobie o niej przypomnieć przed wyjazdem na wakacje.
Klimatyzacja to z jednej strony luksus, który docenia się najbardziej podczas upalnych letnich dni, z drugiej zaś obowiązek regularnego jej serwisowania.
Grzyby i bakterie mają na parowniku klimatyzacji idealne warunki do rozwoju. Dostają się tam wraz z kurzem, a rozwijają dzięki wilgoci powstałej podczas schładzania powietrza. Stąd przykry zapach klimatyzowanego powietrza, jaki daje się we znaki najczęściej właśnie wiosną. To dodatkowy sygnał, że przegląd klimatyzacji jest konieczny.
Nie przeprowadzimy przeglądu układu w warunkach domowych, ponieważ do tego potrzebny jest odpowiedni sprzęt. Najlepiej kontrolę zlecić fachowcom, którzy specjalizują się w klimatyzacjach samochodowych. Nie polecamy zakładów, dla których serwis klimatyzacji ogranicza się do uzupełnienia czynnika chłodzącego.
Oczywiście podstawową czynnością związaną z okresowym przeglądem klimatyzacji jest opróżnienie układu, sprawdzenie jego szczelności i naprawa ewentualnych uszkodzeń, a następnie ponowne uzupełnienie czynnikiem, który jest jednocześnie nośnikiem środka smarującego sprężarkę.
Ponadto raz na rok zalecamy wymianę filtra kabinowego, który zapycha się liśćmi i kurzem, przyczyniając się do większego parowania szyb i zmniejszenia wydajności nawiewu. Koszt samego filtra jest niewielki, a wymianę w większości modeli samochodów można z powodzeniem przeprowadzić samemu.
Pamiętajmy również o przeprowadzeniu dezynfekcji i odkażenia układu, co można zlecić serwisowi, albo zrobić samemu przy użyciu dostępnych specjalnych środków.
Co kilka lat należy także wymienić parownik, którego zadaniem jest pochłanianie nadmiaru wilgoci zbierającej się w układzie. O konieczności jego wymiany zadecyduje specjalistyczny serwis.
Kiedy przeprowadzimy już kompletny przegląd klimatyzacji pamiętajmy, by korzystać z niej co najmniej raz w tygodniu przez kilkanaście minut, by przesmarować cały układ i nie dopuścić do jego korozji. Ponadto czynnik smarujący przy okazji uszczelnia połączenia.
Źródło: moto.onet.pl
{loadposition NC}
You may also like
-
Wspaniały tytuł: Nowy Opel Grandland zdobywa „Złotą Kierownicę 2024”
-
Opel Astra i Astra Sports Tourer: kompletna oferta jednostek napędowych
-
Nowy Opel Astra: niezawodny, elektryczny i wydajny – Astra 6 oficjalnie pokazana.
-
W pełni elektryczna Corsa-e: teraz w specjalnej wersji Color Edition
-
Szybki model flagowy: Opel Insignia GSi debiutuje na Salonie Motoryzacyjnym w Brukseli