Opel wprowadza telemetrię w nowej Astrze OPC

Opel wprowadza telemetrię w nowej Astrze OPC


  • Opel jako pierwszy producent udostępnia wybrane dane dotyczące funkcjonowania podzespołów pojazdu
  • Unikatowa OPC PowerApp debiutuje w nowej Astrze OPC (206 kW/280 KM)
  • Liczne aplikacje: od wskaźnika ciśnienia doładowania po pomiar czasu przejazdu okrążenia dla fanów OPC zafascynowanych nowoczesną technologią

Rüsselsheim. Firma Opel, podobnie jak jej klienci, z entuzjazmem podchodzi do nowych technologii, dlatego jako pierwsza w branży postanowiła udostępnić im wybrane informacje przesyłane magistralą CAN (Controller Area Network). Kierowca może je przeglądać i analizować na ekranie iPhone’a. Magistrala CAN to centralny system łączący dane ze wszystkich modułów elektronicznych w pojeździe.

Posiadacze smartphone’ów Apple mogą pobrać odpowiednią aplikację z AppStore w cenie 0,79 euro, umożliwiającą odczytywanie danych z magistrali CAN. Światowy debiut tej innowacyjnej aplikacji ma miejsce w Astrze OPC z silnikiem o mocy 206 kW/280 KM, czyli w najbardziej usportowionym kompaktowym modelu Opla.

 

Magistralą CAN przesyłane są sygnały z różnych podzespołów pojazdu. Dotychczas informacje te były dostępne tylko dla specjalistycznych warsztatów dysponujących odpowiednim oprogramowaniem. Dzięki OPC PowerApp niektóre z informacji dotyczących funkcjonowania podzespołów pojazdu pozna także kierowca i pasjonat motoryzacji. Dla fanów technologii to zupełna nowość.

Zabawa z OPC PowerApp nie kończy się z chwilą wyłączenia silnika. Na ekranie iPhone’a można w czasie rzeczywistym obserwować do 60 różnych parametrów, takich jak ciśnienie doładowania, pozycja przepustnicy, przyspieszenie boczne czy moment obrotowy. Co więcej, dane te można zapisać i porównać z wynikami uzyskiwanymi przez znajomych. Rejestrator czasu okrążenia sprzężony z GPS zainteresuje z pewnością wielbicieli wyścigów, którzy zechcą sprawdzić się na przykład na legendarnym torze Nürburgring, a następnie analizować i poprawiać wyniki uzyskane na Nordschleife. Aplikacja pozwala prześledzić punkty hamowania i prędkości na poszczególnych odcinkach, a także mierzyć przeciążenia w zakrętach.

Aby maksymalnie wykorzystać funkcje OPC PowerApp, pod panelami wykończenia wnętrza zainstalowano specjalną „czarną skrzynkę”, czyli „smart phone controller”. Moduł można zamontować już w fabryce lub w autoryzowanym serwisie pojazdów Opel. Jest on bezpośrednio połączony z magistralą CAN i przesyła dane z częstotliwością 30 Hz do iPhone’a, co odpowiada transmisji w czasie rzeczywistym. Korzystanie z PowerApp i śledzenie danych ułatwia opcjonalny uchwyt FlexDock iPhone. Telefon komórkowy działa wówczas jako dodatkowy przyrząd w kabinie, gdzie rejestruje dane.

Użytkownik ma do wyboru siedem trybów wyświetlania z logo i kolorami OPC, w tym wskaźniki analogowe, wskaźnik wartości przeciążenia, wyświetlacz cyfrowy, wskaźnik pod- i nadsterowności, wykres słupkowy i liniowy oraz mapę. OPC PowerApp współpracuje z iPhone’ami (od trzeciej generacji), iPadem 2 i iPodem Touch. Na początku 2013 pojawi się także wersja aplikacji przeznaczona na urządzenia z systemem Android.

Nowy Opel Astra OPC (Opel Performance Center) to najmocniejszy kompaktowy model w ofercie marki. Po światowym debiucie podczas Salonu Motoryzacyjnego w Genewie samochód pojawi się w sprzedaży już latem. Astra OPC jest napędzana dwulitrowym silnikiem benzynowym z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbodoładowaniem, rozwijającym moc 206 kW/280 KM i maksymalny moment obrotowy 400 Nm. Astra OPC z taką jednostką może rozpędzić się do 250 km/h. Takiej prędkości nie osiągała żadna z wcześniejszych wersji tego modelu. W wyczynowym podwoziu zastosowano amortyzatory o zmiennej charakterystyce i wyczynowe kolumny zawieszenia (HiPerStruts), zapewniające znakomite wrażenia z dynamicznej jazdy, a także hamulce Brembo wyróżniające się niezmienną skutecznością nawet w ekstremalnych warunkach.

Źródło: GM Media Polska

{loadposition NC}