Nowy Opel Mokka: niemiecka inżynieria podwozia SUV-a na miarę potrzeb europejskich kierowców

Nowy Opel Mokka: niemiecka inżynieria podwozia SUV-a na miarę potrzeb europejskich kierowców


  • Inteligentny system AWD automatycznie dostosowujący się do warunków drogowych.
  • Pomysłowo skonstruowane podwozie, doskonałe do użytku miejskiego i jazdy terenowej.
  • Duży komfort i bezpieczeństwo dzięki zastosowaniu zoptymalizowanego zawieszenia kół i hamulcy tarczowych na wszystkich kołach.

 

Inżynierowie Opla zakończyli właśnie ostatni etap jazd testowych nowego modelu SUV-a Mokka. Testy przeprowadzono w Niemczech przed rozpoczęciem sprzedaży nowego modelu, która jest planowana na koniec tego roku. Podczas prac nad rozwojem nowego modelu Opla Mokka skoncentrowano się przede wszystkim na wysokiej klasy podwoziu, w pełni odpowiadającym standardom niemieckiej inżynierii, które skonstruowano tak, aby spełniało wymagania europejskich klientów. Podwozie idealnie sprawdza się nie tylko w warunkach miejskich, ale również podczas jazdy terenowej.

 

„Jesteśmy dumni z naszego zupełnie nowego SUV-a. Mokka to połączenie kluczowych elementów niemieckiej technologii, takich jak silniki i skrzynie biegów, elementy podwozia, hamulce, systemy ESP i AWD, rozwiązania akustyczne, układy wydechowe, fotele i wiele innych” — mówi Ulrich Schmalohr, Dyrektor ds. globalnej oferty pojazdów. „Stylistyka, osiągi, jakość, rozwiązania techniczne oraz wrażenia akustyczne spełniają wysokie standardy, których oczekują dziś klienci firmy Opel”.

Inteligentny system napędu na wszystkie osie zapewnia doskonałą przyczepność

Oprócz napędu na przednie koła (FWD) Opel Mokka może być wyposażony w technologię napędu na wszystkie osie (AWD), która zapewnia lepszą przyczepność i zwiększoną kontrolę nad pojazdem. Technologia AWD to wydajne i pomysłowe rozwiązanie, uruchamiane wyłącznie na żądanie. Dzięki konkurencyjnej cenie jest dostępne dla szerszego grona klientów. System AWD zapewnia lepszą kontrolę nad pojazdem (szczególnie na zakrętach), a także wystarczającą przyczepność, co skutecznie zapobiega poślizgowi kół. Dodatkowo system sam rozpoznaje moment, w którym AWD nie jest już potrzebne.

Na przykład: kiedy pojazd porusza się po linii prostej na autostradzie na nawierzchni o dobrej przyczepności, cały moment obrotowy jest przenoszony na przednie koła. Samochód przechodzi do trybu FWD, który zapewnia dobrą ekonomikę zużycia paliwa.

Aby wzmocnić doznania z jazdy i przyczepność pojazdu, moment obrotowy może zostać płynnie i automatycznie przeniesiony z osi przedniej na tylną i dostosować się do poziomu przyczepności lub warunków jezdnych. Stosunek rozkładu momentu obrotowego pomiędzy osią przednią a tylną może wówczas płynnie przechodzić z 100–0 do 50–50, gdy przyczepność nawierzchni jest słaba. Dzięki temu można skorzystać z systemu, który automatycznie dostosowuje się do warunków drogowych. System AWD wraz ze wszystkimi swoimi elementami waży jedynie 65 kilogramów, co pozwala obniżyć zużycie paliwa i ograniczyć negatywny wpływ na środowisko.

Wysokiej klasy powozie gwarantuje najlepsze właściwości jezdne i przyczepność pojazdu

Zawieszenie Opla Mokka umożliwia uzyskanie maksymalnych osiągów oraz kontroli nad pojazdem nawet w trudnych warunkach drogowych. Zastosowane w przednim zawieszeniu kolumny MacPherson — tak dobrze sprawdzające się w innych pojazdach marki Opel — zostały zoptymalizowane poprzez dodanie sprężyn kompensujących boczne obciążenia, wzmocnionych poduszek górnego mocowania amortyzatora i podwójnych tulei prowadzących. Poprawiło to przyczepność pojazdu oraz jakość jazdy, a jednocześnie pozwoliło obniżyć poziom hałasu i wibracji. W tylnym zawieszeniu zastosowano oś z belką skrętną o przekroju w kształcie litery U, zlokalizowaną przed tylnymi kołami. Ta złożona oś powstała w dwóch różnych wersjach, tak aby zapewnić kompatybilność z wariantami wyposażonym w AWD i FWD. Rozwiązania takie gwarantują znakomitą przyczepność oraz kontrolę nad pojazdem, niezależnie od wybranego wariantu.

Nowe zwiększające bezpieczeństwo elementy wyposażenia na pokładzie

Hamulce tarczowe na wszystkich kołach zapewniają wysoką odporność cieplną i doskonałe możliwości hamowania. System ESP w Oplu Mokka jest oparty na nowoczesnej technologii i obejmuje wiele specjalnych funkcji, takich jak system wspomagania ruszania pod górę Hill Start Assist (HSA), czy Hill Descent Control która umożliwia ustawienie stałej prędkości podczas jazdy w terenach o zmiennym nachyleniu i utrzymanie prędkości pojazdu na poziomie nieprzekraczającym 20km/h podczas zjazdu w dół.

Dodatkowo, aby jak najlepiej wykorzystać możliwości zawieszenia, Opel zdecydował się wprowadzić nowoczesny system wspomagania kierownicy EPS (Electric Power Steering), zapewniający większą wrażliwość układu kierowniczego podczas szybkiej jazdy. Rozwiązanie to wchodzi w skład wyposażenia standardowego we wszystkich modelach SUV-a Mokka.

Całkowicie nowa Mokka łączy najlepsze cechy wzornictwa i inżynierii Opla

Mokka — zupełnie nowy SUV Opla — nie tylko rozszerza ofertę produktową, ale przede wszystkim czyni Opla pierwszą niemiecką marką obecną w rozrastającym się segmencie samochodów sportowo-użytkowych w typie subcompact. Mimo swoich 4,28 metrów długości Mokka swobodnie pomieści 5 osób na podwyższonych fotelach. Dzięki połączeniu atrakcyjnego wzornictwa z innowacyjnymi technologiami i wysokiej klasy funkcjonalnością model ten jest dostępny dla szerokiego grona klientów, co w pełni odzwierciedla misję firmy Opel.

Mocy dostarczają trzy wydajne silniki. Wszystkie modele z manualną skrzynią biegów zostały wyposażone w zaprojektowany przez Opla system oszczędzania paliwa Start/Stop. Oferta silników benzynowych obejmuje silnik wolnossący o mocy 85 kW/115KM, pojemności 1,6 l i momencie obrotowym 155 Nm oraz silnik Turbo o mocy 103 kW/140KM, pojemności 1,4 l i momencie obrotowym 200 Nm. W ofercie silników diesel znajduje się natomiast silnik CTDI z turbodoładowaniem o mocy 96kw/130KM, pojemności 1,7 l i momencie obrotowym 300 Nm, który zapewnia wysoką ekonomikę zużycia paliwa i niski poziom emisji spalin. Inne propozycje to silnik 1,7 l CDTI  dostępny zarówno z sześciobiegową manualną skrzynią biegów, jak i z sześciobiegową skrzynią automatyczną lub silnik 1,4 l Turbo, który na razie będzie dostępny z manualną skrzynią biegów, a w przyszłości również ze skrzynią automatyczną.

Źródło: GM Media Polska

{loadposition NC}