Łożyska i piasty kół – budowa, zadania, możliwe usterki oraz wymiana

Łożysko i piasta stanowią podstawowy element układu zawieszenia. Ich prawidłowe funkcjonowanie jest niezwykle istotne z punktu widzenia naszego bezpieczeństwa, gdyż nawet najmniejsza usterka może okazać się niezwykle niebezpieczna. Z tego powodu warto umieć rozpoznać objawy zbliżającej się awarii. Łożyska i piasty kół – budowa, zadania, możliwe usterki oraz wymiana

opel_calibraŁożysko i piasta stanowią podstawowy element układu zawieszenia. Ich prawidłowe funkcjonowanie jest niezwykle istotne z punktu widzenia naszego bezpieczeństwa, gdyż nawet najmniejsza usterka może okazać się niezwykle niebezpieczna. Z tego powodu warto umieć rozpoznać objawy zbliżającej się awarii.

Łożyska i piasty kół – budowa, zadania, możliwe usterki oraz wymiana

Łożysko i piasta pełnią w aucie bardzo ważną rolę, gdyż to dzięki nim koła mogą się obracać na nieruchomych osiach zawieszenia. Zasadniczo pod względem konstrukcji można je podzielić na dwa rodzaje: te nakładane na nieruchomą oś koła oraz te, które przykręca się do zawieszenia w całości. W pierwszym przypadku elementem nieruchomym jest bieżnia wewnętrzna łożyska, a ruchomym zewnętrzna – to na niej opiera się piasta i to do niej przykręcane jest koło jezdne. Inaczej sprawa wygląda w samochodach z piastą i łożyskiem mocowanymi do zawieszenia jako całość – tam to bieżnia zewnętrzna jest elementem nieruchomym, natomiast w bieżni wewnętrznej znajduje się oś piasty koła, do której mocuje się koła.

Warto zauważyć, że obecnie na rynku dostępne są trzy generacje łożysk. Pierwszą stanowią kompaktowe łożyska wymienne, które składają się z dwóch łożysk zamkniętych w jednej szczelnej obudowie. Wyposażone są one w fabryczny smar oraz mają ustawione napięcie wstępne. Do drugiej generacji należą z kolei często spotykane w samochodach marki Ford lub Volkswagen moduły łożyska z piastą, które również posiadają fabryczny smar oraz ustawione napięcie wstępne, ale są nierozbieralne i trzeba je wymieniać w całości. Ostatnią generacją są całe moduły, które zawierają nie tylko łożysko i piastę, ale również kołnierze do mocowania tarczy hamulcowej, koła oraz zwrotnicy. Coraz częściej można w nich także spotkać czytniki prędkości obrotowej, które umożliwiają poprawną pracę systemom ABS oraz ESP. Ich największą zaletą jest łatwość montażu: cały podzespół przykręca się do zawieszenia trzema lub czterema śrubami, więc nie istnieje możliwość popełnienia jakiegokolwiek błędu. Warto zauważyć, że tego typu moduły są czasami rozbieralne, ale można w nich wymienić jedynie część z łożyskiem.

Po czym rozpoznać zużycie?

Łożysko oraz piasta koła należą do stosunkowo odpornych części samochodowych, ale podobnie jak pozostałe elementy eksploatacyjne posiadają swoją trwałość. Na ich żywotność wpływa wiele różnych czynników, m.in. technika jazdy oraz stan nawierzchni. Należy pamiętać, że warunki eksploatacji pojazdu również w znacznym stopniu przekładają się na wytrzymałość łożyska. Na przykład częste jeżdżenie po górach lub wykorzystywanie samochodu do jazdy sportowej skutkuje wytapianiem się smaru i w ten sposób mocno skraca wytrzymałość łożyska. Może się również zdarzyć, że do łożyska przypadkiem dostanie się woda, która z czasem doprowadzi do korozji. Ponadto łożysko może stracić zdolność do pracy z powodu niewłaściwej konserwacji i magazynowania, użycia niewłaściwego smaru lub niestarannego montażu.

Po czym jednak rozpoznać uszkodzenie łożyska i piasty? Czasami wystarczy jedynie dobry słuch, gdyż najbardziej charakterystycznym objawem możliwej awarii bywa odgłos buczenia, towarzyszący jeździe samochodem. Drugim elementem świadczącym o możliwym zużyciu łożyska jest wyczuwalny luz koła. Jeżeli zaś poziom zużycia piasty jest już w zaawansowanej fazie, to dodatkowo może wystąpić drganie kierownicy. Żadnego niepokojącego sygnału nie wolno bagatelizować, gdyż awaria jakiegokolwiek elementu może doprowadzić do zablokowania kół i w rezultacie przyczynić się do utraty kontroli nad pojazdem.

Jak dokonać wymiany łożyska?

Kluczem do sukcesu jest prawidłowy montaż, gdyż przeprowadzony w nieodpowiedni sposób, jedynie przyczyni się do szybszego zużycia części. Dlatego przy wymianie łożyska i piasty koła koniecznie trzeba się trzymać zaleceń producenta samochodu/części, a cały proces przeprowadzać w czystych warunkach i bez korygowania łożyska młotkiem. Wymiana uszkodzonego łożyska nie należy jednak do łatwych, gdyż wymaga podniesienia samochodu oraz zdemontowania kół, hamulców oraz tarczy hamulcowej. Dlatego jeżeli nie posiadamy odpowiedniej wiedzy, to lepiej zatrudnić wykwalifikowanego specjalistę.

Szeroki katalog części oryginalnych i ich zamienników zamówisz online na stronie AutoCzęściOnline.pl.