Insignia z silnikiem diesla BiTurbo: nowy rozdział w historii flagowego modelu Opla.

Insignia z silnikiem diesla BiTurbo: nowy rozdział w historii flagowego modelu Opla.


 

  • Insignia z nowym silnikiem 2,0 CDTI BiTurbo z unikalnym systemem chłodnic powietrza doładowanego i napędem na przednie lub wszystkie koła
  • Zrywność, szybka reakcja i dynamika: 143 kW/195 KM, 400 Nm momentu obrotowego
  • Niskie zużycie paliwa od 4,9 l/100 km (emisja CO2 na poziomie 129 g/km)
  • Wyczynowe zawieszenie HiPerStrut dostępne w każdej Insigni z napędem na wszystkie koła wiosną 2012 r.
  • Nowe, oparte na technologii radarowej systemy wspomagające kierowcę podnoszą poziom bezpieczeństwa jazdy

 

Opel wciąż modernizuje i udoskonala swój flagowy model, jakim jest Insignia. W tym roku, Opel wzbogaca ofertę silników diesla o nową, dynamiczną i zarazem bardzo oszczędną jednostkę BiTurbo. Silnik CDTI o pojemności 2 litrów dostarcza 143 kW/195 KM mocy i 400 Nm momentu obrotowego i w przypadku czterodrzwiowego sedana z napędem na przednią oś i manualną przekładnią zużywa tylko 4,9 litrów na 100 kilometrów (emisja CO2 na poziomie 129 g/km). Insignia z silnikiem 2,0 CDTI BiTurbo jest zatem jednym z najbardziej oszczędnych samochodów klasy średniej. Już wiosną 2012 r. warianty z napędem na wszystkie koła na zamówienie dostępne będą również z podwoziem SuperSport z zawieszeniem zapożyczonym z Insigni OPC (Opel Performance Center). Zawieszenie to wyposażone jest w kolumny typu High Performance (HiPerStrut), które jeszcze bardziej zwiększają dynamikę jazdy. Dzięki systemom wspomagającym, w Insigni wzrasta również poziom bezpieczeństwa aktywnego.

 

Najlepszy model Opla: zdobywający nagrody i cieszący się powodzeniem

Od czasu swojego debiutu w 2008 r. Insignia zdobyła już ponad 50 krajowych i międzynarodowych nagród, w tym prestiżową nagrodę „Car of the Year 2009 Award”. Pozytywne opinie ekspertów znajdują swoje odbicie również w zainteresowaniu klientów: sprzedano już około pół miliona sztuk flagowego modelu Opla. W roku 2011 sprzedaż Insigni na kluczowych rynkach rosła w bardzo szybkim tempie (w tym w Wielkiej Brytanii, Rosji i Turcji). W Niemczech 5-drzwiowy hatchback sedan jest niekwestionowanym liderem segmentu pod względem sprzedaży. Opel może również pochwalić się najbardziej ekonomicznym benzynowym silnikiem 1,4 Turbo ecoFLEX o mocy 103 kW/140 KM montowanym w Insigni (5,7 litra/100 km, emisja CO2 na poziomie 134 g/km). Podstawą nieustającego sukcesu tego modelu z są najnowsze rozwiązania technologiczne.

 

Inteligentna technologia BiTurbo diesel

Sercem tego czterocylindrowego silnika typu Common Rail jest sekwencyjny system turbodoładowania z układem dwóch współpracujących sprężarek. Dotychczas taka technologia była stosowana jedynie w kilku samochodach klasy wyższej. Teraz Opel udostępnia ją szerszej grupie zainteresowanych. Insignia CDTI BiTurbo będzie oferowana z napędem na przednią oś lub z adaptacyjnym układem napędu 4×4, we wszystkich wersjach nadwozia. Jej cena będzie zaczynać się od 126 500 złotych.

Nowy silnik BiTurbo 2,0 CDTI o mocy 143 kW/195 KM i momencie obrotowym wynoszącym 400 Nm został zaprojektowany w celu zapewnienia zrywności, szybkiej reakcji i płynnej pracy podczas przyspieszania. Insignia w wersji sedan z napędem na przednie koła i 6-stopniową, manualną skrzynią biegów przyspiesza od 0-100 km/h w zaledwie 8,7 sekundy, a jej maksymalna prędkość wynosi 230 km/h. Zużycie paliwa i emisja CO2 pozostają na wyjątkowo niskim poziomie i wynoszą odpowiednio 4,9 l/100 km i 129 g/km. Wszystkie wersje z manualną skrzynią biegów wyposażone są w system Start/Stop, który sprawia, że Insignia jest jednym z najbardziej oszczędnych samochodów klasy średniej.

– W tym segmencie mocy i momentu obrotowego przeważnie dostępne są sześciocylindrowe silniki o pojemności około 3 litrów. Dzięki opracowanej przez nas technologii BiTurbo, mniejsze silniki dają jeszcze więcej mocy przy zużyciu paliwa i poziomie emisji niższym o 30 procent – mówi szef zespołu inżynierów Insigni, Volker Scharf. – Jest to bardzo dobry przykład zastosowania przez Opla koncepcji downsizingu.

 

Sekwencyjne doładowanie zapewnia dynamiczną pracę silnika

Nowatorski system BiTurbo wykorzystuje układ dwóch turbosprężarek o różnej wielkości – mniejszej i większej. Pracują one oddzielnie lub razem. Opel jest jedynym producentem w segmencie aut klasy średniej, który oferuje tak zaawansowany system turbodoładowania w silniku diesla. Mniejsza turbosprężarka reaguje szczególnie szybko przy niższych obrotach silnika. Oznacza to, że silnik reaguje na naciśnięcie pedału przyspieszenia bez najmniejszego opóźnienia, a niepożądane zjawisko tzw. turbo-dziury zostaje wyeliminowane. Już od prędkości obrotowej 1 250 obr./min. Kierowca może korzystać aż z 320 Nm momentu obrotowego, zaś maksymalny moment obrotowy wynoszący 400 Nm dostępny jest przy 1 750 obr/min.

W średnim zakresie prędkości obrotowej silnika obie turbosprężarki pracują razem, większa wstępnie spręża powietrze zanim zostanie ono całkowicie sprężone w mniejszej turbinie. Jednocześnie zawór systemu recyrkulacji spalin bez przerwy kieruje część gazów wydechowych do większej turbosprężarki. W efekcie kierowca może cieszyć się dużym przyspieszeniem. Przy wyższych prędkościach obrotowych (od ok. 2 500 do 3 000 obr/min) wszystkie gazy wydechowe płyną do większej turbosprężarki, utrzymując płynną „dostawę” mocy przy wyższych obrotach.

Podczas konstruowania 2.0 BiTurbo CDTI główny nacisk położono na zapewnienie szybkiego wzrostu ciśnienia doładowania przy niskich prędkościach obrotowych silnika i skrócenie czasu reakcji jednostki na naciśnięcie pedału przyspieszenia podczas pracy w średnim zakresie obrotów. Ilość powietrza dostarczanego do silnika jest idealnie dopasowana do prędkości jego pracy i potrzeb obu turbosprężarek. Przy niskich obrotach dodatkowy, chłodzony cieczą intercooler, połączony z mniejszą turbosprężarką zapewnia szybki dopływ odpowiedniej ilości powietrza bezpośrednio do komór spalania. W średnim zakresie obrotów silnika stopniowo włącza się większa i mocniejsza turbosprężarka. Dostarczany przez nią większy strumień powietrza jest chłodzony przez wydajniejszy, konwencjonalny intercooler. Opel jest pierwszym producentem samochodów, który stosuje „podwójny system chłodnic powietrza doładowanego”.

Opel jeszcze bardziej poprawił sprawność silnika stosując innowacyjną technologię CleanTech, która steruje procesem spalania w ramach zamkniętej pętli elektronicznego układu. Czujniki zamontowane na świecach żarowych mierzą ciśnienie w komorach spalania ponad 100 000 razy na minutę. Zapewnia to optymalne osiągi, niskie zużycie paliwa i emisję CO2. Układ bezpośredniego wtrysku paliwa Common Rail trzeciej generacji, który działa pod ciśnieniem do 2000 bar, przekazuje paliwo do ultra precyzyjnych, sterowanych piezoelektrycznie dysz pracujących z częstotliwością do 8 wtrysków paliwa na jeden cykl. Zapewnia to bardzo precyzyjny proces spalania przy minimalnym hałasie i emisji spalin.

Gama jednostek napędowych Opla Insigni, wzbogacona teraz o najmocniejszy silnik diesla 2.0 BiTurbo CDTI, składa się aż z czterech turbodoładowanych jednostek z bezpośrednim wtryskiem typu Common Rail, o mocach od 81 kW/110 KM do 143 kW/195 KM.

 

Niedościgniona oferta w segmencie aut klasy średniej

Podczas gdy we wrześniu 2011 r. modyfikacje w rodzinie Insigni skoncentrowane były w szczególności na obniżeniu zużycia paliwa w jej najpopularniejszych modelach (nowy silnik benzynowy 1.4 Turbo ecoFLEX, którego poziom emisji CO2 wynosi zaledwie 134 g/km, a w przypadku nowej wersji silnika 2.0 CDTI ecoFLEX, 118 kW/160 KM, zaledwie 115 g/km CO2), to nowe rozwiązania, które zostają wprowadzone we flagowym modelu Opla na początku 2012 roku, przynoszą istotne korzyści jakościowe i technologiczne. Nowy silnik 2.0 CDTI BiTurbo jest dostępny we wszystkich wersjach nadwozia Insigni – czterodrzwiowym sedanie, pięciodrzwiowym hatchbacku i kombi Sports Tourer. Klienci mogą także wybrać spośród sześciobiegowej manualnej lub automatycznej skrzyni biegów z funkcją sterowania ręcznego ActiveSelect®, a także między napędem na przednie koła lub adaptacyjnym układem napędu 4×4 z elektronicznym mechanizmem różnicowym tylnych kół o podwyższonym tarciu eLSD (electronic Limited Slip Differential).

Właściwości jezdne można jeszcze bardziej poprawić wyposażając Insignię w mechatroniczny, adaptacyjny układ jezdny FlexRide. Jest to niespotykane dotąd w segmencie aut klasy średniej urozmaicenie oferty.

 

Zawieszenie SuperSport z kolumnami typu High Performance dostępne we wszystkich Insigniach z napędem 4×4

Kolejną innowacją w Insigni z napędem na wszystkie koła jest opcjonalne podwozie SuperSport. Technologia, która wcześniej zarezerwowana była dla sportowego modelu OPC (Opel Performance Center), wiosną 2012 r. zostanie udostępniona szerszemu gronu klientów. Pakiet sportowego zawieszenia obejmuje aktywny układ jezdny FlexRide wraz z elektronicznym, adaptacyjnym układem tłumienia amortyzatorów, wysoce wydajnym układem hamulcowym Brembo i przednim zawieszeniem z kolumnami HiPerStrut (High Performance Strut), który jeszcze bardziej usprawnia panowanie nad samochodem i zapewnia precyzję kierowania znaną z wersji OPC, wyposażonej w silnik o mocy 325 KM.

 

Nowe, oparte na technologii radarowej systemy wspomagania kierowcy podnoszą poziom bezpieczeństwa jazdy

Wraz z wprowadzeniem rozwiązań podwyższających osiągi został zwiększony poziom bezpieczeństwa aktywnego, między innymi dzięki zastosowaniu specjalnego radaru umieszczonego za osłoną chłodnicy. Nabywcy Insigni mogą teraz zamówić adaptacyjny tempomat ACC (Adaptive Cruise Control). Nowy system nie tylko utrzymuje zaprogramowaną prędkość, ale także automatycznie dostosowuje ją do ruchu, aby zachować stałą, zadaną odległość od pojazdu jadącego z przodu. Zastosowanie radaru daje też możliwość korzystania z innych funkcji: informacji o odległości do poprzedzającego pojazdu FDI (Following Distance Indication) pokazywanej na wyświetlaczu; systemu ostrzegania przed kolizją FCA (Forward Collision Alert) generującemu wizualne i dźwiękowe sygnały ostrzegające o ryzyku zderzenia z pojazdem poprzedzającym; oraz systemu automatycznego hamowania CIB (Collision Imminent Braking) zwalniającemu samochód w przypadku wykrycia zagrożenia kolizją.

 

Źródło: GM Media Polska

{loadposition NC}