Porady – Częste wypalanie DPF i inne problemy z DPFem!

Porady – Częste wypalanie DPF? Jak często wypala się DPF? Kiedy wypala się DPF? Co zrobić z często wypalającym się DPFem? Jak skutecznie wypalać DPF? Czyli co z tymi problemami zrobić?


Trafiliście w ten artykuł ze względu na problem, który spotkał Wasz DPF/FAP.

A więc po kolei.

Wiemy już Jak sprawdzić czy ma się DPF na pokładzie swojego Opla.

Wiemy też jak zorientować się, że w danej chwili rozpoczął się proces wypalania się DPFu w Twoim Oplu.

Wiemy już także co to jest DPF z czym się go je i skąd się wziął.

Teraz przyglądniemy się innym tematom związanym z DPFem.

 

1. Częste wypalanie się DPFu.

Jak wiadomo, DPF to swego rodzaju filtr z dziurkami, przez który przechodzą spaliny i osadza się na nim SADZA pochodząca ze spalin. Po pewnym czasie SADZY na filtrze jest taka ilość, że następuję wypalenie. W zależności jaki system został zastosowany przez producenta polega ono na podaniu określonej dawki paliwa i wypaleniu. Zachowane muszą być odpowiednie warunki. Optymalnym dla samochodu byłoby aby jeździł długodystansowe trasy. Wtedy nie ma problemu zatykającego się filtra i konieczności częstego jego wypalania. Dlatego jeśli w Twoim aucie często wypala się filtr DPF to jest to wynik miedzy innymi Twojego stylu jazdy i miasta w którym mieszkasz, a więc np. stania w korkach, częstego gaszenia silnika i zapalani, jazdy na krótkich dystansach. Jednocześnie może to być efekt niekompletnego lub niedokończonego wypalania się filtra co spowodowało, że filtr będąc zapchany co chwile inicjuje wypalanie ale co chwile jest ono również przerywane. Jednocześnie musimy pamiętać, że wypalanie DPFu ma związek z naszym olejem i jego stan też jest ważny dla naszego auta. Każde wypalenie powoduje rozrzedzenie oleju silnikowego i w pewnym momencie traci on swoje właściwości. Dlatego Opel zaleca oleje silnikowe spełniające normę Dexos 2, które wkalkulowane mają właśnie miedzy innymi fakt wypalania się DPFu;


2. Jak skutecznie wypalić DPF;

Po pierwsze zgodnie ze wskazówkami zawartymi w innych poradach na naszym Portalu należy nie przerywać wypalania się Filtra – czyli nie wyłączać silnika. Dlaczego? Ponieważ zainicjowany proces wypalania wynika z osiągnięcia odpowiednich warunków, a co za tym idzie wypalenie w takim momencie będzie skuteczne. Producent podaje, że maksymalny czas wypalania się filtra to 25 min. Jednocześnie zaleca, aby w momencie gdy rozpocznie się proces wypalania utrzymywać prędkość obrotową silnika na poziomie powyżej 2000 obr./min. Gdy zajdzie taka potrzeba koniecznie zredukować bieg. Moja zasada jest taka, że w momencie gdy zauważę wypalanie się DPF zrzucam bieg niżej i daję popalić silnikowi mniej więcej do poziomu 3,5 tys obr./min. Sprawia to, że wypalanie jest krótsze i skuteczniejsze wg mnie.


3. Awaryjne wypalanie DPF.

OK, stało się zapchał się DPF, wyłączyłem auto podczas wypalania albo miga mi kontrolka od świec sygnalizująca coś związanego z DPFem. Co zrobić? Po pierwsze jeśli auto jeszcze można odpalić proponuję zapalić auto i przejechać się w dłuższą trasę stosując zasadę, że jak normalnie jadę na 4 biegu to teraz jadę na 3 biegu. Druga możliwość to wypalanie statyczne, nie polecane ale nieraz konieczne, czyli podpinamy auto pod OP-COMa lub TECH2 i inicjujemy wypalanie DPFu, oczywiście potrzebne do spełnienia są warunki typu odpowiednia temperatura płynu chłodniczego itd ale osoba wypalająca za pomocą OP-COM lub TECH2 powinna o tym wiedzieć. Ostatecznością gdy nie ma żadnej z powyższych opcji, konieczne może być odwiedzenie ASO lub wycięcie DPF, co oczywiście wiąże się z większymi kosztami idącymi już w tysiące – czego nikomu nie życzę.


4. Z DPFem da się żyć.

Tak i to całkiem dobrze, trzeba się tylko stosować do kilku złotych zasad:

  • nie wyłączać auta podczas wypalania DPF;
  • słuchać co auto do nas mówi i co nam pokazuje ( zobacz wpis: jak poznać czy wypala się dpf);
  • jak zorientujesz się, że wypala się DPF weź auto na przejażdżkę;
  • na przejażdżce potrzymaj auto na wyższych obrotach;
  • tankuj paliwo wysokiej jakości, wysoka jakość = mniej syfu w paliwie, a więc mniej na DPFie;
  • wymieniaj regularnie olej i dbaj o świece i filtry;
  • jeśli dalej nic to nie daje, wytnij DPFa lub przesiądź się do Komunikacji Miejskiej lub Zbiorowej, a autem jeździj na długie trasy.

Pozdrawiam wszystkich i życzę bezawaryjnej jazdy z DPFem na pokładzie.

źródło zdjęcia: interia.pl

{loadposition NC}