Porady – Czyli jak się zorientować czy Twój Opel aktualnie wypala DPF?

Porady – Czyli jak się zorientować czy Twój Opel aktualnie wypala DPF?

 

Jak już wcześniej pisaliśmy, teraz każdy powinien wiedzieć, jak to jest w Twoim Oplu i czy jest wyposażony w DPF. Jeśli tego nie wiesz i nie wiesz jak sprawdzić czy masz DPF przeczytaj ten wpis: Jak sprawdzić czy Opel ma DPF?

Dowiedziałeś się już, że Twój Opel ma ustrojstwo, którego nazwa brzmi DPF. Wiesz już z czym się to wiąże, wiesz także, że raz na jakiś czas włącza się proces wypalania DPF-u!

Zastanawiasz się teraz jak w sprawny i prosty sposób rozpoznać czy akurat teraz Twój Opel rozpoczął ten proces? Jest to bardzo proste ale o tym zaraz, na początek kilka kwestii ważnych dla szczęśliwych posiadaczy filtra DPF;

Po pierwsze, pamiętajcie, że Opel zaleca nie wyłączanie silnika w momencie gdy rozpoczął się proces wypalania!



Po drugie, jeśli rozpoczął się ten proces zalecana jest ( w miarę możliwości ) jazda z większym obciążeniem silnika! Czyli? Ja to robię zazwyczaj tak, że wskakuję na drogę, na której mogę przegonić mojego Opla i trzymam obroty na poziomie powyżej 2500 obr/min.

Po trzecie, jeśli nie masz akurat możliwości przegonienia auta po drodze, przytrzymaj obroty trochę wyżej niż na normalnym biegu jałowym, powinno pomóc silnikowi szybciej wypalić DPF!

Po czwarte nie zaleca się częstego tzw, stacjonarnego wypalania – czyli takiego gdzie auto nie wypala DPF-u na trasie.

Ok, a więc do rzeczy. Czyli jak poznać, że DPF się wypala?

Jeśli posiadasz wskazania komputera pokładowego ( który w Oplu jest bardzo czuły ) to spalanie chwilowe na tzw. luzie może wzrosnąć aż do 6 litrów na godzinę lub więcej, chodzi o wartość podkreśloną na niebiesko na zdjęciu po lewej.

Pamiętajcie, że wartość spalania na tzw. postoju bez procesu wypalania DPF jest w różnych autach inna. Np  w mojej Astrze wynosi w zależności czy jest włączona klimatyzacja czy nie  od 0,8 l/h do 1,3 l/h, a w momencie gdy rozpoczął się proces wypalania DPF nawet 5-6 l/h.

Dlatego jeśli akurat dojechałeś do celu i akurat studzisz Turbinę, spoglądnij czy akurat nie rozpoczęło się wypalanie DPF? Jeśli tak to albo przegoń auto po okolicy, albo wypal stacjonarnie DPF. Pamiętaj tylko, że wypalanie stacjonarne jest mniej korzystne dla samochodu.

Ktoś zapyta, dobra a jak nie mam komputera pokładowego? To wtedy musisz mieć bardziej wyczulone zmysły, gdyż po pierwsze podczas wypalania DPF auto pracuje na wyższych obrotach, silnik jest głośniejszy, może mieć jakby mniej mocy oraz wydobywa się swąd spalenizny!

Podsumowując, pamiętajcie, zgodnie ze starą zasadą, że lepiej zapobiegać niż leczyć zalecam wyrobienie w sobie nawyku, że zanim zgasisz silnik, spoglądnij na wyświetlacz lub posłuchaj czy akurat nie rozpoczął się proces wypalania DPF;

Ja w moim Oplu stosuję tą zasadę od kiedy go posiadam i do tej pory nie miałem żadnych problemów z DPF, a jak każdy wie, albo się dowie, DPF w serwisowaniu tani nie jest…

Z pozdrowieniami Redakcja Portalu Twoj-OPEL.pl

p.s. jeśli macie podobne ciekawostki i chcecie się nimi podzielić zachęcamy do wysłania tej ciekawostki na nasz adres redakcyjny: opel@twoj-opel.pl , a my postaramy się umieszczać co jakiś ciekawostki, które ułatwią Wam życie 🙂

{loadposition NC}