Jak Ampera tworzy elektryzującą przyszłość?

Jak Ampera tworzy elektryzującą przyszłość?


Na serce systemu napędowego Ampery składają się silnik elektryczny o mocy 111 kW (150 KM), bateria litowo-jonowa o pojemności 16 kWh i prądnica o mocy 54 kW (72 KM). Dodatkowo samochód wyposażono w silnik spalinowy o pojemności 1,4l i mocy 86 KM, który jednak nie napędza kół, lecz prądnicę, która wytwarza energię dla głównego silnika elektrycznego. Główny silnik elektryczny zapewnia 370 Nm momentu obrotowego przekazywanego na przednią oś pojazdu, natomiast dodatkowa jednostka spalinowa stanowi dodatkowe źródło energii elektrycznej po to, aby Ampera mogła poruszać się dalej, gdy poziom naładowania akumulatorów osiągnie wartość minimalną.

 

Moc generowana przez główną jednostkę napędową przekazywana jest na koła przednie samochodu poprzez mechanizm dyferencjału połączony z planetarną skrzynią biegów. Gdy silnik elektryczny osiągnie maksymalną prędkość obrotową zostaje ona automatycznie zredukowana do poziomu optymalnego zużycia energii. Za pośrednictwem aż trzech sprzęgieł, sterowanych elektrycznie, całość jest połączona z przekładnią planetarną, dostarczającą siłę napędową do kół. Pierwsze sprzęgło przekazuje moc silnika elektrycznego do zewnętrznej przekładni zębatej w skrzyni biegów, drugie łączy przekładnię z rdzeniem skrzyni, natomiast trzecie zapewnia połączenie silnika spalinowego z generatorem energii elektrycznej.

Podczas jazdy nie ma znaczenia czy samochód zasilany jest jedynie przez silnik elektryczny, czy włączony jest tryb rozszerzonego zasięgu wspomagany przez silnik spalinowy.

Zasilanie elektryczne

Tryb jednosilnikowy (elektryczny). W tym trybie pracy samochód napędzany jest całkowicie przez jednostkę elektryczną, zasilaną 16 kWh akumulatorami. Jeśli prędkość jazdy nie przekracza 100 km/h silnik spalinowy nie zostaje uruchamiany. Taki napęd dostarcza 111 kilowatów mocy i moment obrotowy 370 Nm. Zewnętrzna przekładnia skrzyni biegów jest tu sprzężona z głównym mechanizmem skrzyni.

Sprzężone zasilanie dwusilnikowe. Przy prędkościach wyższego rzędu dołączany jest drugi silnik, pełniący funkcje wspomagającego generatora energii. Prędkośc obrotowa obu silników jest synchronizowana przez planetarną skrzynię biegów. Po włączeniu się dodatkowego silnika prędkość obrotowa jednostki głównej zostaje automatycznie zredukowana do optymalnego poziomu co pozwala na zmniejszenie poboru mocy z akumulatorów.

Samochód dobiera odpowiedni tryb zasilania automatycznie na podstawie bieżącego zapotrzebowania na energię oraz analizy podstawowych parametrów jazdy jak prędkość, czy wartość przyspieszenia.

W trybie podwójnego zasilania silnik wspomagający, jeżeli pozwala na to poziom naładowania akumulatorów, również jest zasilany elektrycznie. Dlatego też Ampera potrafi przejechać dystans od 40 do aż 80 km nie zużywając ani kropli benzyny.

Tryb rozszerzonego zasięgu

Tryb jednosilnikowy o rozszerzonym zasięgu. W trybie zwiększonego zasięgu, który włącza się automatycznie kiedy tylko poziom naładowania akumulatorów spada do określonego minimum silnik spalinowy generuje moc, która jest przenoszona przez jednostkę napędową i równoważona przez generator i silnik trakcyjny. Dzięki temu następuje proces ponownego ładowania baterii. Zewnętrzna przekładnia skrzyni biegów jest sprzężona z głównym mechanizmem skrzyni

Tryb zasilania dwusilnikowego o rozszerzonym zasięgu. Aktywowany przy wyższych prędkościach dodatkowy silnik generujący moc pełni podwójną funkcję. Oprócz ładowania akumulatora dostarcza również siły napędowej dla układu jezdnego za pośrednictwem połączenia z głównym mechanizmem skrzyni biegów. Dzięki współpracy dwóch zespołów napędowych możliwe jest uzyskanie jeszcze lepszej dynamiki prowadzenia i oszczędności energii.

Nawet podczas jazdy z dużą prędkością, gdy do ładowania akumulatorów włącza się silnik spalinowy, samochód wciąż napędzany jest prądem.

Źródło artykułu i zdjęcia: www.opel-ampera.com

{loadposition NC}